Doktor glas uppsala stadsteater recension

doktor glas uppsala stadsteater recension

tämligen rättfram gestaltning av en meningslös tillvaro, skriver Loretto Villalobos om Dr Glas på Uppsala stadsteater. Det är färdigt, det är gjort. Aksel Morisse berättar att han inleder varje repetition med att jobba med texten med hjälp av sufflösen i två timmar. Flinck använder flera gånger iscensättningen för att tala om sig själv - kallar kvällstidningar för stövlar, kommenterar dem som lämnar salongen, pratar om fiasko och ber om bra recensioner. Jag har gjort det, säger doktor Glas som betraktar sin tomma spegelbild. Det är speciellt att göra monologer. Som regissör kan man arbeta på olika vis.

Recension: Doktor Glas (Scen) SvD Ensamheten förtrycker mest - Scen Dags för mörk Doktor Glas - Kultur Nöje

Därpå återgår det stillsamma skådespelet, från början igen, som spelas ut mot ett antal tomma stolar som får agera både motspelare, figuranter och åskådare. Mikaela Ramel och Aksel Morisse har tillsammans gjort bearbetningen av hrutan malmö stad telefonnummer Hjalmar Söderbergs roman från 1905. Vi tyckte att man var lite rundare i kanterna på 80-talet. Vi lever i en åsiktsmättad tid, där vi tycker så övertygat och mycket. Thorsten Flinck har åter skapat rabalder med sin iscensättning av romanen. Det blir sålunda en påtaglig, småkomisk kontrast gentemot den överlägsenhet och människoförakt som replikerna bär, som en släng av men det får man ju egentligen inte säga.

Thorsten Flinck har åter skapat rabalder med sin iscensättning av romanen. Recension Recension, en tämligen rättfram gestaltning av en meningslös tillvaro, skriver Loretto Villalobos. Dr Glas på, uppsala stadsteater.

Sitemap